Organizace a koordinace

Svatba ve stínu koronaviru podruhé

SVATBA VE STÍNU KORONAVIRU PODRUHÉ aneb jak budou vypadat svatby s Covid-19 v roce 2021?

20.1.2021

Také vám nedává spát, co se bude dít s vaší svatbou v případě, že koronavirus poznamená letošní sezónu podobně, jako tu loňskou? Kolik můžete pozvat hostů a jaká platí omezení při jednotlivých stupních “PSA”?

A jak se na takovou svatbu připravit, aby vás zavedená pravidla omezila co nejméně?

PŘEHLEDNÁ PRAVIDLA PRO TO, CO SE AKTUÁLNĚ NA SVATBĚ SMÍ NA NESMÍ

Covid 19 už od března 2020 zasahuje do našich životů a nejspíš ještě nějakou dobu bude. Co se protiepidemického systému PES týče, původně jsme vám chtěli přehledně vypsat všechna opatření přímo do tohoto článku, ale během dní, kdy se tvořil, se tabulka najednou opět proměnila, a tak nám přišlo moudřejší odkázat vás přímo na specializovaný COVID PORTÁL, kde v sekci SVATBA, najdete přehledně vypsány veškeré potřebné informace týkající se aktuálních podmínek kolem konání svateb. Pokud byste odpověď na svoji otázku nenašli právě tam, můžete ještě zkusit bezplatnou informační linku ke koronaviru na telefonním čísle 1221, která je k dispozici v pracovních dnech od 8 do 19 hodin a o víkendu od 9 do 16:30 hodin.

OČKOVÁNÍ A TESTOVÁNÍ KVŮLI SVATBĚ?

Podobně jako je tomu ve světě i v České republice platí, že ti, kdo mají za sebou aktuální (!) test s negativním výsledkem nebo očkování a při sobě platný doklad, který toto stvrzuje, se nemusí omezovat rouškami či respirátory. A do budoucna jsou pro testované a očkované zavedené i další výjimky. Ne každý se však chce nechat očkovat a ne každý z hostů bude ochotný nebo schopný absolvovat test, i když ty antigenní jsou v současnosti už bezplatné. Ověřte si tedy u svých hostů, jestli by se za jedné nebo druhé podmínky svatby chtěli zúčastnit nebo ne.

JAK JE TO TEĎ, V LEDNU 2021?

Citujeme výňatek ze stránek Covid portálu, na který jsme odkazovali výše, a který je platný k dnešnímu datu!! “Svatby se mohou konat. Maximálně ale může být na svatbě 15 účastníků. Do tohoto limitu se počítají i snoubenci, oddávající a matrikář.

Svatební hostinu není možné pořádat v restauraci ani jiném stravovacím zařízení. Platí zde obecný zákaz přítomnosti veřejnosti v restauracích. Po svatebním obřadu se tak můžete v okruhu blízkých setkat např. doma. Dodržujte ale obecná pravidla týkající se volného pohybu osob včetně zvýšené hygieny. A to i v případě konzumace občerstvení a přípitku.

V průběhu svatebního obřadu platí pro snoubence a další osoby tomuto obřadu přítomné výjimka z povinnosti mít roušku. Po skončení obřadu již roušku mít musíte. Sundat si ji lze jen na nezbytně nutnou dobu pro pořízení fotografie.

Svatby se nadále konat mohou, platí však omezení o počtu účastníků a povinnost dodržovat zvýšená hygienická pravidla. Proto je na vašem zvážení, zda se vezmete nyní, nebo chvíli počkáte na období lepší epidemiologické situace. Až nebude tak velké riziko nákazy, opatření se rozvolní – svatbu bude možné konat např. ve větším počtu osob, mít oslavu v restauraci nebo živou hudbu.”

Jak připravovat svatbu v době Covidové?

Abychom vám ulehčili přípravy, které vám oproti párům, které se braly do března roku 2020 “malinko” zkomplikoval právě Covid, připravili jsme pro vás několik konkrétních tipů.

1. OSEKEJTE POČET HOSTŮ, ZATÍM CVIČNĚ

V tom nejhorším možném případě byla na svatbě povoleno 10, aktuálně v lednu 2021 je to 15 lidí, ale pozor - včetně oddávajícího, matrikářky, fotografa… V ideálním případě bude ve stupni jedna povoleno 100 lidí. Zkuste si tedy doma společně sednout a vytvořit seznamy, ve kterých budete počítat s variantou 10, 15, 20, 30, 50, 70 a 100 přítomných (pokud tedy takový počet vůbec plánujete). Svatby nad 100 účastníků zatím bohužel nejspíš nebudou povoleny. A když mluvíme o přítomných, opět do tohoto počtu vždy započítejte také veškerý personál, dodavatele… Kdo je připraven, není překvapen. To, že jste třeba byli nuceni omezit počet hostů už nikoho překvapení, většina lidí už to dokonce očekává, překvapit je ale můžete tím, jak si s touto situací poradíte.

2. HOSTY O VŠEM DOPŘEDU INFORMUJTE

Doporučujeme hned dva způsoby. Svatební web a dopis, který přiložíte ke svatebnímu oznámení.

Mít svatební web dneska už není nic neobvyklého a založit si jej je jednodušší, než se vůbec zdá. Třeba na našem portálu je součástí profilu snoubenců, takže jej stačí jen začít plnit. V dopise můžete zmínit přesně totéž, co na webu, jen budete mít záruku, že se vše, co potřebujete, dostane i k těm, kdo nežijí online.

Než se ale pustíte do plnění webových stránek, přípravy jako takové raději nejprve konzultujte se svými dodavateli, hlavně tedy s místem, na kterém se bude svatba odehrávat. Plánují vůbec letos vůbec otevřít? Jestli ano, tak hned poté, co se opatření zmírní? Zachovají původní ceny? Jak moc proaktivně budou přistupovat k dodržování aktuálních opatření?

Pokud máte svatební koordinátorku, můžete se průběžně radit i s ní. Důležité je začít vše promýšlet co nejdříve, abyste byli připraveni na všechny možné varianty řešení. A pak o tom informovat své hosty.

CO BY V DOPISE A NA WEBU NEMĚLO CHYBĚT?

Tím hlavním, co byste na webu a v dopise měli zmínit bude, že plánujete celou svatbu podřídit aktuální protiepidemiologickým opatřením, abyste se mohli všichni potkat bezpečně. A až se po hlavě vrhnete do osekávání seznamu, dobře zvažte, kdo by měl patřit mezi onu TOP15 a koho případně “obětujete”. Hosty, které jste zařadili do oné TOP15 pak o svém rozhodnutí informujte osobně nebo po telefonu, aby věděli, že pokud to bude jen trochu možné, v datum, které jste určili se na svatbě na 100% potkáte. A při té příležitosti se jich zeptejte, jak se k celé situaci staví, protože pokud se mezi nimi objeví někdo, kdo se případné účasti na svatbě bojí, můžete jeho místo přenechat jinému z hostů.

VÝHODA SVATEBNÍHO WEBU

Oproti dopisu je velkou výhodou osobních svatebních webových stránek to, že zde můžete průběžně zveřejňovat informace k vaší svatbě a při každé jejich aktualizaci přidáte poznámku o tom, kdy můžou očekávat další zprávy. Pro ty, kdo nežijí v online světě (tetičky, babičky…) pak bude třeba určit “spojku,” tedy někoho, s kým si domluvíte, aby jim nové informace vždycky spolehlivě předal. Hlavní je zkrátka komunikovat, protože jedině tak předejte tomu, že vás s blížícím se datem svatby začnou atakovat desítky SMS zpráv a telefonátů. Navíc tak dáte všem najevo, že vám na nich opravdu záleží, že jsou pro vás důležití a to i přes to, že se třeba nebudou moci vaší svatby osobně zúčastnit,

3. PŘIPRAVUJTE ONLINE!

Začít můžete přímo na prvním virtuálním svatebním veletrhu, který se koná už 22. - 24. ledna! A až si na něm okouknete módní přehlídky, poslechnete si rady zkušených svatebních koordinátorek a najdete dodavatele všeho, co vám ještě chybí, vrhněte se do světa nápadů v naší sekci Inspirace nebo na Instagram, Pinterest… Obrázek často řekne více, než tisíc slov. Dobrou volbou jsou i specializované svatební e-shopy, kde je dneska k dostání už úplně všechno. Že nevíte, kde je hledat? Poraďte se s jinými nevěstami (a ženichy) třeba v našem diskusním fóru.

4. VYBAVTE SE

Rouškami, respirátory, dezinfekčními gely u vstupu i na toaletách a místech, kde by se mělo shlukovat více lidí, jako je třeba fotokoutek nebo bar. Třeba roušky můžete nechat i potisknout vašimi jmény, datem svatby nebo vtipným textem o tom, že vás dva ani pandemie nezastaví.

5. NEDEJTE SE A VYUŽIJTE MODERNÍ TECHNIKU!

Pokud by se měla covidová opatření nakonec opravdu dotknout i právě vaší svatby, zkuste ještě popřemýšlet nad tím, jak ve svůj prospěch využít moderní techniku a komunikační kanály. Obřad už dnes můžete streamovat a hostinu uspořádat třeba i virtuální. Jak? O tom jsme se rozepsali v jednom z předešlých článků :) Fotky a videa pak navíc můžete sdílet na sociálních sítích a zajistit tak, že se na vaši svatbu bude moci podívat i ten, koho jste vlastně ani původně neměli v plánu pozvat :)

Je jasné, že si nikdo z nás si svatbu s rouškami, respirátory, dezinfekčními gely u vstupu a limitovaných počtem hostů nevysnil, rozhodně se ale netrapte tím, “jaké by to mohlo být kdyby”… raději se zaměřte na to, jak svatbu připravit, aby byla pro všechny zúčastněné nezapomenutelná tak jako tak.


Najděte si dodavatele a domluvte se s nimi v naší kategorii Organizace a koordinaceNejpropracovanější online svatební plánovač s kalkulačkou najdete tady
facebookPixel
Sledujte nás@svatba.cz
Máte zájem se prezentovat na Svatba.cz?©2024 Svatba.cz s.r.o. Všechna práva vyhrazena